Animasi 2 Dimensi


Animasi dua dimensi juga kadangkala dikenali sebagai animasi linear. Ia merujuk kepada pergerakan objek yang mudah merentasi skrin sesebuah skrin paparan. Beberapa kaedah yang digunakan bagi membangunkan animasi dua dimensi. Antaranya :

#    Animasi Laluan (Path Animation)


   Animasi Sel (Cel Animation)  
  
#    Animasi Skrin atau Transaksi Objek

#    Animasi Fon dan Ikon



PROSES ANIMASI 2D MENGGUNAKAN FLASH
                                     
MACROMEDIA FLASH

Kegunaan : 

# menghasilkan grafik dan animasi yang menarik
# menghasilkan navigasi untuk laman web
mengintegrasikan elemen-elemen Multimedia (teks, grafik,animasi,audio dan video)
 menghasilkan filem bercorak animasi / kartun
membangunkan sebuah laman web yang dinamik


    TEKNIK PENGGAMBARAN KAMERA

    Kebaikan teknik penggambaran kamera 

    animasi yang menarik dan berkualiti
    mood yang baik
    shot merujuk kepada satu imej atau satu ceraian animasi yang ditunjukkan di atas skrin
    terdapat tiga jenis shot yang biasa iaitu : Wide, Medium, Close Up


      Wide Angle Shot 
          kawasan yang besar
         #  lengkap (kepala hingga kaki)
                
      Medium shot
       kamera hampir dengan subjek
      Cth : dari pinggang hingga ke atas @ ke bawah






        Close up
         kamera hampir dengan subjek
         # dapat melihat keseluruhan muka seseorang 





          Extreme close up
          kamera hampir dengan subjek
           dapat melihat keseluruhan muka seseorang tersebut



          Bird eye shot
          sudut tinggi melihat ke arah bawah
           perspektif yang lebih luas



          High angle shot
           tinggi sedikit dari aras mata dan melihat ke arah bawah



            Low angle shot
            lebih rendah dari aras mata dan memandang ke atas




              Long shot
              Rakaman dari jarak jauh
              Sudut pengambaran lebih luas


                 ASAS DAN BAHAN-BAHAN ANIMASI 2D

                Jalan cerita (storyline)

                Sinopsis ceritaStruktur cerita ( Permulaan, Konflik, Klimaks dan Pengakhiran)

                  Watak

                   Watak yang dilakonkan dalam cerita
                   Contoh : pemotong kayu, nenek, Little Red Riding Hood, Serigala


                    Skrip


                     menerangkan aksi dalam filem
                     untuk merakamkan penceritaan / dialog
                     sebagai rujukan utama dalam megnhasilkan papan cerita
                     disediakan berdasarkan jalan cerita
                     setiap babak menceritakan keseluruhan cerita
                     membantu untuk merancang durasi / tempoh masa sesuatu cerita


                      Papan Cerita(story board)

                      susunan babak dalam cerita
                      terjemahan cerita - dari skrip
                      menjadikan sesebuah produksi animasi itu lebih sistematik
                      mempunyai perincian latar belakang,aksi,bingkai,pergerakan/kedudukan kamera
                      menyeragamkan masa aksi-aksi watak dengan skrip


                        Pengajaran dan Pembelajaran dalam animasi 2D

                         membantu pelajar untuk menyediakan kemahiran dan pengetahuan asas dalam usaha untuk membangunkan produksi Animasi 2D.
                        memberi pendedahan kepada pelajar memahirkan diri menggunakan perisian Animasi 2D
                        pelajar dapat membangunkan satu produksi animasi 2D yang ringkas


                            

                          0 comments:

                          Post a Comment